Copii cu autism

FORUM INFORMATIONAL PENTRU RECUPERAREA COPIILOR CU AUTISM
 
AcasaAcasa  PortalPortal  FAQFAQ  CautareCautare  MembriMembri  GrupuriGrupuri  InregistrareInregistrare  ConectareConectare  

Distribuiţi | 
 

 Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
nico_30

avatar

Mesaje : 272
Data nasterii : 29/10/1980
Data de inscriere : 21/11/2010
Varsta : 37
Localizare : Galati

MesajSubiect: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Sam 23 Iun 2012 - 12:37

Buna tuturor,

De cand am citit cartea " Terapia comportamentală axată pe COMPORTAMENTELE VERBALE" de Mery Linch Barbera, am simtit ca este abordarea cea mai potrivita pentru Cosmin, acum in varsta de 4 ani si aproape 10 luni si am analizat tot ce s-a scris pe forum vis-a-vis de acest subiect...dar v-as ruga din suflet, daca aveti materiale pe care mi le puteti trimite pe email ( [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]) sau informatii care mi-ar fi posibil utile...le astept cu multa speranta, de la oricine poate...

Cosmin face de aproape 2 ani ABA, dar primul an mai mult a batut pasul pe loc la un cabinet particular, apoi de 9 luni inocace, de cand am mutat terapia acasa lucrurile au evoluat foarte repede si foarte frumos...Mai multe despre povestea noastra puteti citi si pe blog-ul lui: [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

Sunt ferm hotarata sa incep cat mai curand un program VB , avand in vedere ca la ora actuala Cosmin formeaza propozitii de 3-5 cuvinte, raspunde la cateva intrebari, face afirmatii sociale , preia usor din mediu, , intelege destul de multe lucruri si are achizitii importante, este prezent si usor de "modelat"...Cu toate acestea , mai sunt enorm de multe de recuperat pe limbaj si comunicare si dupa tot ce am citit, am convingerea ca VB este exact ce ne trebuie.

Asadar , astept cu interes raspunsuri de la voi, pentru care , cu respect va multumesc anticipat...
Sus In jos
http://euluptcuautismul-tupotisamajuti.blogspot.com/
anasperanta
Admin
avatar

Mesaje : 679
Data nasterii : 18/06/1974
Data de inscriere : 30/07/2010
Varsta : 43

MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Dum 24 Iun 2012 - 3:43

nico ...desi nu am experinta cu materiale din vreo carte, as putea sa iti spun cum vad lucrurile in ceea ce o priveste pe crina...si poate ti se potriveste anumiti pasi din "terapia" noastra si ptr cosmin pe parcurs.

crina de la varsta de 4 ani poate repeta orice cuvant , la inceput stalcit si acum mai sunt probleme atunci cand vorbeste in graba,sau necoerent...la varsta de 4 ani repeta dar inca nu intelegea sensul tuturor cuvintelor care le putea pronunta.....foarte incet a invatat sensul lor pe parcursul anilor...

acum de cand lucreaza cu terapeutul ,eu le fac programul de lucru cu ce e necesar ptr crina la momentul acesta, cu ceea ce poate crina ...printre care am introdus cititul(cititul alaturi de o alta persoana eu cred ca e important) ,mi-am dat seama ca ptr ea e necesar sa vada fiecare cuvant scris, caci ea cunoaste tot alfabetul ,cititul o ajuta sa pronunte corect si sa faca cunostinta cu fiecare cuvant folosit in propozitii...

mai avem o posibilitate caci ei ii place calculatorul...intram pe word si ii dau dictari , ea asculta fiecare cuvant care i-l spun si scrie pe tastatura(caci asa deocamdata coopereaza cel mai bine) ,are tendinta de a gresi dar pronuntand tare si corect langa ea o ajut sa isi dea seama ce urmeaza dupa fiecare litera si chiar ramane si ea impresionata si bucuroasa ca a reusit, apoi citeste cu voce tare si ea ceea ce a scris,acum ii dictez propozitii din ceea ce o intereseaza pe ea mai mult ca sa ii fie placut si in acelasi timp sa foloseasca corect atunci cand apeleaza la ele,deci ne familiarizam prin scris...e ca o joaca dar asa pot sa o fac atenta la pronuntare caci de inteles acum stie fiecare obiect, lucru ,persoana,etc cum se numesc ...

la terapia cu emil a invatat multe ,am sa dau cateva ex :raspunde la intrebarea "unde este masa ?,scaunul ,frigiderul sapunul,mama ,etc?" iar raspunsul ei e corect dupa mai multe ore de repetari :"masa este in bucatarie,etc",ceea ce e imbucarator e ptr ca il foloseste pe banalul si simplul "in" care vreau sa il ia in consideratie in vocabularul ei.....si chiar singura a inceput sa intrebe acasa cu sens "unde este maimuta?"...(jucaria ei preferata)

a invatat sa raspunda corect la intrebarea "al cui este ,nasul ,mana ,parul"etc, iar ea raspnde corect "al meu" sau "al tau","ale mele"- "ale tale',ai mei -ai tai "..iar aici fac o paranteza a invatat sa pronunte corect "ale mele,etc" printr-o mica strategie..si anume in momentul cand i se pune intrebarea "ai cui sunt ochii acestia? "(si incelasi timp punem degetul in dreptul ochilor ei) se accentuiaza vocea pe "ai cui" si ea deja a inteles ca treb sa raspunda cu "ai mei" ...

deci sunt multi pasi marunti de facut care poate par banali de usori ,dar a intelege sensul fiecarui cuvant trebuie mult exercitiu de a introduce cuvantul si folosit in "n " situatii ...deci e foarte importanta Terapia comportamentală axată pe COMPORTAMENTELE VERBALE ...caci automat prin aceasta terapie de a vorbi putem urmari si corecta comportamentul...important sa ii gasesti un punct de plecare placut spre aceasta terapie ...

_________________
Copiii sunt mâinile cu care ne prindem de Rai.
Sus In jos
http://autism.forumactual.com
nico_30

avatar

Mesaje : 272
Data nasterii : 29/10/1980
Data de inscriere : 21/11/2010
Varsta : 37
Localizare : Galati

MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Dum 24 Iun 2012 - 7:21

Multumesc foarte mult Ana pentru raspunsuri, am sa tin cont de ele,,,Ceea ce faci cu Crina e foarte bine, e un exemplu bun si e in mare parte ceea ce incercam sau ar trebui sa facem probabil fiecare dintre noi zi de zi, o stimulare facuta in mod continuu, pe tot ce ne inconjoara si ii inconjoara...in functie de potentialul fecarui copil in parte ...Ca sa nu mai vorbim ca si Crina are potential bun si faptul ca ai inceput sa faci terapie cu ea, chiar si la varsta aceasta, deja are rezultate atat de frumoase..

Noi lucram deja pe posesie " al meu / al tau" si pe multe alte programe, iar pe cunostiinte generale si Cosmin e capabil sa memoreze la infinit o sumedenie de informatii , poate sa-ti raspunda la intrebari de genul " Unde sta maimuta? " , inclusiv cu forma inversata Maimuta sta in ..." copac", ce ne da vaca, gaina, oaia, ..pe unde merge masina, ce face avionul... cum e vara, cum e iarna, ...ce mananca catelul, iepurasul... unde traieste ursul, ce este rata...cum e elefantul, cum e soricelul, ...unde se joaca copii, unde cresc florile etc..spune poezii din 4 versuri, .dar mi-e teama sa nu fac din el un mic " robotel" ...iar in mediu transfera sau utilizeaza destul de putin din tona de informatie pe care o asimileaza la masuta, iar aici intervine marele avantaj al VB...

Ceea ce am postat mai sus se refera in principal la ABA/VBA / VB , e o ABA mai putin " rigida", parte integrata din ABA si aparuta mai recent, e mai ales pentru copii deja familiarizati cu ABA , care coopereza mai ales pe comportamente verbale si sa spunem ca VB e mai " logica " si dezvolta un pic mai mult copilul pe rationamente logice , nu mecanice, limbaj spontan si comunicare functionala...dar functioneaza pe aceleasi principii ale ABC-ului comportamental pe care merge si ABA "clasica".

VB are rezultate spectaculoase mai ales in cazul copiilor care deja au dezvoltat un anumit limbaj, se axeaza in principal pe dezvoltarea limbajului si comunicarii functionale si spontane, cu toate ca in principiu poate fi aplicata si copiilor care doar emit cateva vocale sa spunem pentru a-i aduce incet incet spre comunicare si pe acestia...

VB foloseste ca termeni principal tact-ul , mand-ul, intraverbalul, si limbajul spontan...VB ma intereseaza pe mine in mod deosebit dupa ce am inceput de o seama de vrem sa ma documentez , iar materiale in lb romana sunt fff putine ( eu am doar vreo 3[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine] ), cam tot ce gasesc este in engleza dar si astea sunt bune...Exista si in Romania cativa parinti care au aplicat VB in continuarea programul ABA si cu rezultate extrem de bune din ce am citit...dar parinti cu care inca nu am reusit sa intru in legatura...

Tocmai de aceea am postat aici subiectul, poate reusim sa-l " dezvoltam" impreuna, din aproape in aproape...Astept cu interes orice fel de informatii utile, materiale chiar si in engleza, orice legat de VB ...

Va multumesc anticipat... [Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
Sus In jos
http://euluptcuautismul-tupotisamajuti.blogspot.com/
monica1968



Mesaje : 365
Data de inscriere : 05/10/2011
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Dum 24 Iun 2012 - 21:55

ce inseamna VB ? tradu te rog. eu fac ABA acasa de 1 an, acum am trecut pe socializare, mergem si la gradi de 2 ori pe sapt cate 2 ore cu insotitor..
Sus In jos
camel

avatar

Mesaje : 946
Data de inscriere : 31/07/2010

MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Lun 25 Iun 2012 - 4:54

pe acest link discutii despre VBA (Verbal Behavior Analysis)
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

_________________
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Sus In jos
monica1968



Mesaje : 365
Data de inscriere : 05/10/2011
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Lun 25 Iun 2012 - 5:02

carti in engleza despre stimularea vorbirii am si eu (asa cum sunt prezentate pe forumul sus citat); sunt greoaie, eu nu prea pot sa lucrez cu ele; fetele o fac, si copilul repeta... desi lucram de mai bine de o luna, tot trebuie de multe ori sa-i pui cuvintele in gura caci nu stie sa raspunda spontan .. Stie foarte bine unde e cutare... sau ce e asta....cam atat. la capitol intrebari...
Sus In jos
nico_30

avatar

Mesaje : 272
Data nasterii : 29/10/1980
Data de inscriere : 21/11/2010
Varsta : 37
Localizare : Galati

MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Vin 13 Iul 2012 - 12:47

Revin cu detalii despre VB si cu siguranta voi dezvolta subiectul, avand in vedere ca am reusit sa intram in legatura cu un consultant VB , printr-un concurs fericit de intamplari, exact cand am abordat acest subiect...

Asadar "VB-ul este practic o rafinare a terapiei ABA, prin folosirea operantilor verbali (mand, tact, intraverbal, ecoic, etc) identificati de Skinner. Principiile comportamentale implicate sunt aceleasi ca si in ABA, doar ca se aplica si limbajului (care nu mai este clasificat ca receptiv si expresiv-forma cuvintelor, ci in functie de operantii verbali implicati, adica de functia pe care o au cuvintele)"

Astazi am avut evaluarea initiala a lui Cosmin pe VB, care a fost facuta dupa testul VB-MAPP si o parte din ABLLS...Si intr-adevar am simtit astazi diferenta intre ABA clasica ( care ce-i drept este si cea mai indicata la inceputul terapiei ) si VB, care este mult, mult centrata , exact pe comportamente verbale..

Asadar cu ajutorul VB-MAPP se face copilului, fara doar si poate o evaluare extrem de EXIGENTA SI RIGUROASA, se merge f mult pe evaluarea copilului in ceea ce priveste spontaneitatea limbajului, in anumite conditii, in cadrul unui grup sau separat adult/ copil, raportat la un interval fix de timp si "cantitatea" sau "calitatea" limbajului ( de exemplu de cate ori apar cereri sau cuvinte spontane, intr-o jum de ora , din cate cuvinte apoi sunt formate propozitiile pe masura ce avansezi pe nivele) - asta e unul din exemplele care-mi vin acum in minte...

"Stacheta" e ridicata destul de sus, de exemplu spre 4 ani copilul trb sa aibe un bagaj de 1200 de cuvinte, sa converseze ( iar aici trebuie sa sustina o conversatie in care de exemplu el sa adreseze cel putin 4 intrebari , in afara de raspunsurile pe care la da interlocutorului ) etc. iar indicatorii evaluati sunt : tact-ul ( receptivul si expresivul din ABA ), mand-ul ( cererile spontane ), abilitatea de " ascultator" ( "Listener" - totul e in engleza ), capacitatea de "scanare" , jocul, socialul, interactiunea intr-un grup, intraverbalul, ecoic-ul,i etc....iar fiecare dintre acestia dezcoltati f mult...

Ce mi-a placut mult de tot au fost intrebarile legate de asa numitele " bariere in invatare" , iar aici la fel , iti poti da seama care sunt piedicile care se suprapun cu inavatarea, cat de accentuate sunt , daca ele tin de un deficit de atentie sau de o slaba capacitate de "scanare" ( cum am descoperit la Cosmin", sau de o slaba abilitate de "Listner", ori de comportamente disruptive...toate pe nivele de intensitate..Foarte, foarte interesant mi s-a parut acest capitol care se extinde apoi in altele..pe care le vom face mai tarziu, dupa inceperea programului...

Dupa o asa evaluare, astept cu nerabdare sa ne apucam de treaba, fiindca intr-adevar simt ca va fi o scchimbare in abordare si sper sa fie una cat mai reusita...Doamne ajuta..

Pana atunci avem in mentinere abiliatatile insusite pana acum si mai nou am inceput sa ma axez f mult pe temele majore care se predau la gradinita : anotimpuri si roadele lor, activitati si fenomene, familie, povesti , personaje ( capra cu 3 iezi, Alba ca Zapada etc...

Cu siguranta VB trebuie dezbatut ca subiect in continuare...Toate cele bune[Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
Sus In jos
http://euluptcuautismul-tupotisamajuti.blogspot.com/
nico_30

avatar

Mesaje : 272
Data nasterii : 29/10/1980
Data de inscriere : 21/11/2010
Varsta : 37
Localizare : Galati

MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Mar 9 Oct 2012 - 5:07

Terapia de acasa VIII - Mand, Tact, Intraverbal - si cat de departe poti ajunge...

Nu am mai scris de multa vreme pe blog, cred ca simt nevoia sa ma " vait" de timpurile pe care le traim , simt cum se comprima timpul disponibil din ce in ce mai mult si ajung cateodata sa-mi doresc ca ziua sa fie de 48 de ore , poate doar asa ne-ar fi mai usor...

Bineinteles ca atunci cand lupti contratimp si cu autismul , timpul e de mii de ori mai pretios decat isi inchipuie majoritatea, fiindca orice minut incerci sa-l fructifici in favoarea puiului tau si al recuperarii sale, trebuie sa investesti in terapie in afara de resurse finaciare si materiale importante, mai ales enorm de mult TIMP....

Dar cum D-zeu " nu doarme", exista si cealalta minune din viata noastra, surioara lui Cosmin si desi in educatia si modelarea ei ca om, trebuie sa investim in egala masura foarte mult TIMP ( iar aici vorbesc de ore de canto, pian, spectacole, scoala etc), totusi exista un echilbru in toate , care ne ajuta cumva sa ne mentinem cu bine pe " linia de plutire" ...

Iar despre asociatie si parintii care-mi cer in mod continuu ajutorul, nici nu mai are rost sa adaug , e nevoie si se impune multa implicare , dar despre acestea si realizarile noastre, ale tuturor parintilor, scriu separat pe blog-ul asociatiei...

Asadar , revenind la terapia lui Cosmin, asa cum postam anterior, inca de la inceputul verii am schimbat coordonarea pe ABA/VB si in sfarsit avem coordonare " acreditata" ( BCBA ), desi pentru noi acest lucru inseamna un efort financiar cu mult peste puterile noastre actuale si caruia cu greu reusim sa-i facem fata...

Am facut acest pas important pentru ca am ajuns intr-un punct in care doar o astfel de coordonare mai putea aduce un plus de experienta si informatii pertinente in desfasurarea terapiei noastre de acasa, iar Cosmin a si ajuns in punctul in care trebuie lucrate in terapie lucruri de " finete" , care probabil vor cantari greu si peste ani, in evolutia lui viitoare...

Ne-am familiarizat intre timp si cu termeni noi precum "mand"-ul, "tact"ul, " intraverbal"-ul, " MO" , repertoriul de " asculatator" si " vorbitor", conditionare, testare etc...Organizarea terapiei in general necesita foarte mult timp si atentie, fiindca acum inteleg si mai mult cat de importanta este colectarea corecta a datelor , dar mai ales coerenta si consecventa, fiindca asa cum spunea si un important specialist american la Conferinta de la Bucuresti...nu exista terapie " adevarata' fara colectare de date...Iar ce folosim acum e mult mai " actual" si relevant decat ce aveam inainte si efectiv reprezinta " oglinda" progreselor lui Cosmin , dar si baza tuturor programelor lui viitoare...
Folosim zilnic instrumente de masurare precum clicker-ul sau timmer-ul si abordarea generala a terapiei s-a schimbat cu mult in bine, spre ABA/VB, asa cum imi si doream de foarte mult timp ...Acum exista mixarea accentuata a SD-urilor si a raspunsurilor, am invatat mereu sa trecem prin ambele registre, de " ascultator" si " vorbitor", astfel incat sa fim siguri ca notiunile sunt invatate din ce in ce mai logic de catre Cosmin si nu doar mecanic, cum se intampla pe la inceputul terapiei....La fel , o atentie deosebita o acordam motivatiei interne a lui Cosmin de a invata lucruri noi, de a interactiona cu mediul si cu cei din jurul lui , lucru deloc usor , dar in acelasi timp realizabil cu multa atentie si consecventa...

Rezultatele nu au intarziat sa apara, astfel ca in ultima perioada a avut loc o "explozie" a cererilor (= " Mand"-ul ) si monitorizand atat cererile spontane , cat si cele promptate, am ajuns in sfarsit in stadiul in care cererile spontane sunt de obicei cu 10-20 mai multe decat cele promptate in cadrul unei sesiuni de lucru.
Cererile spontane (= Mand-ul) sunt extrem , extrem de importante , fie ca e vorba de edibile ( mancare, suc), ori jucarii sau activitati, aflate sau nu la vedere, atat timp cat sunt extrem de recompensatorii pentru copil. Acesta invata prin intermediul lor sa interactioneaze spontan cu cei din jur ( " cere" ) , invata sa-si constintizeze si sa-si exprime dorintele, lucruri care ii vor fi extrem de utile pe tot parcursul viitor...Mai jos sunt 2 filmulete cu exemple de " cereri" ( " Mand" ) :

[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]

A mai aparut un pas inainte, foarte important , pe care il asteptam de mult timp : "comentariile" spontane vis-a-vis de o activitate / intamplare/ obiect , FARA sa fi fost intrebat sau promptat ( au aparut comentarii adecvate in context de genul: " ma joc in nisip", " a cazut jos", " ridic pantalonii" " am facut buba" etc). Acest lucru s-a intamplat destul de recent si sper sa-l dezvoltam cu succes cat mai mult si in viitor.

Totodata , pentru prima oara, am vazut ca memoreaza , este atent si receptiv la ce se intampla in trecut: astfel ca intr-o zi cand ne-am intors de la gradi ( unde era ziua unui coleg, dar unde nu am putut ramane pana la momentul servirii tortului), cand am ajuns acasa am ramas placut surprinsa cand prmiul lucru care l-a cerut la masa a fost " vreau tort"....

Desi in general jocul lui Cosmin e inca unul " saracut" in detalii, totusi am reusit sa dezvoltam si jocul simbolic, iar cel mai important este ca el chiar il intelege si participa cu placere , atunci cand incercam sa lucram cat mai mult pe acest aspect ....

Am trecut la alt nivel legat de achizitiile in terapie, astfel ca incercam sa i le dezvoltam in ambele sensuri, astfel incat el sa fie extrem de atent intodeauna atat la intrebare ( SD ), cat si la raspuns, astfel ca putem proba cat de bine este stapanita achizitia respectiva...De exemplu la " Functii" trebuie sa raspunda corect si fara suport 2D, la ambele serii de intrebari " Cu ce vezi " R: " Cu ochiul"..." Ce faci cu ochiul ? " : " Vad"...bineinteles pe cati mai multi itemi si asa cum spuneam cu un mare mixaj al SD-urilor. Acelasi mecanism de testare il folosim in mai multe programe , inclusiv la cifre, cand il trecem prin ambele repertorii, de " ascultator" si " vorbitor", dar fara a mai lasa vreun prompt in SD sau raspuns ( daca il pun sa arate cifra " X", a doua intrebare va fi legata de cifra " Y", pentru a testa cat e de atent si ca nu isi ia indiciu din primul SD- procedeu pe care il foloseam la inceputul terpiei pentru a-l ajuta un pic mai mult)...

Pe pronuntia corecta a cuvintelor trebuie sa lucram mai mult si astfel ca am marit si frecventa orelor de logopedie, asta pentru ca la momentul in care el a inceput sa vorbeasca cat de cat, nu l-am corectat mai deloc, tocmai pentru a-l lasa sa evolueze pe limbaj indiferent de pronuntie. Acum insa Cosmin leaga mult mai usor propozitii si fiindca ii vine mai simplu asa, stalceste cuvintele, asadar trebuie sa trecem la alt nivel si sa corectam si acest aspect al limbajului.

Intraverbal-ul ramane in continuare unul din punctele lui forte si incercam sa folosim acest avantaj in situatii cat mai natural posibile...

Nu sunt filmulete de cea mai buna calitate si tot ce postez aici reprezinta experiente personale ,mici crampeie din ce inseamna lupta cu autismul si terapia noastra de acasa....Sper din sulfet insa ca ele reprezinta un mic sprijin sau poate fine indicii pentru alti parinti , aflati la inceput sau nu de drum ....Pentru ei, pentru noi, exista totusi speranta....si chiar ii putem ajuta pe acesi copii speciali sa ajunga departe, foarte departe...

Filmuletele sunt pe blog:
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Sus In jos
http://euluptcuautismul-tupotisamajuti.blogspot.com/
monica1968



Mesaje : 365
Data de inscriere : 05/10/2011
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Dum 13 Ian 2013 - 23:15

Buna, scrii ca faci si logopedie, noi am introdus-o de 1 sapt. dar sincer nu prea vad la ce ar ajuta... Facem ABA acasa din iunie 2011. Acum am redus orele la 2 pe zi, caci dimineata suntem la gradi cu shadow 4 ore. Cum se desfasoara logopedia la voi? Logopeda noastra are niste programe pe calculator, dar mi se par foarte slabute. Baiatul meu are 3 ani si 10 luni si este verbal, vorbeste functional adica, greseste in propozite frecvent gen: vrei sa ma uiti la club.. in loc de vreau sa ma uit.. daca zic : nu inteleg, imediat se corecteaza.
Noi la ABA de cca 1 luna suntem la exercitii de genul: Baiatul X merge pe bicicleta / Cine merge pe bicicleta? el raspunde: baiatul. Pe ce merge sau cu e merge? tr sa raspunda.// Violeta are o palarie mov. Ce culoare are palaria? Raspuns: Mov.
La logopedie m-a pus sa-i cumpar instrumente de suflat (baloane, fluiere), niste periute pt bebelusi sa faca masaj si frecvent m-a rugat sa ii masez fata jos la ureche la maxilar, cica acolo sunt foarte tensionati muschii...
Povesteste din carti, povesti (i-am luat carti multe cu povesti scrise simplu si cu multe personaje, cu desene frumoase - a tr sa le aleg ca unele sunt dezastruoase) . L-am lasat in ultimele 2 luni la clubul lui Micky Mouse, Stupul, Dr Plusica, de le Disney si interactioneaza cu personajele de acolo.. Stie poezii foarte lungi, cantecele...la lb engleza pronunta excelent.. si e foarte atras de cuvinte..

Stam rau de tot la socializare,.. la gradi... sunt copii mai mici ca el, aia nu vb. bine, el nu vrea sa le zica nimic... stam prost si la autoservire.. in sensul ca se dezbraca el de chilori ,, ciorapi dar nu se incalta singur nu se imbraca decat cu ajutor... iar cu kaki - cere pampersul si precizeaza mamaie adu-mi pampersul. si mami sa nu aduca olita.

M-ar fi interesat cam ce se face la logopedie la voi... caci la noi.... nu prea vad eu cam la ce l-ar ajuta pe el acum... [Trebuie sa fiti înscris şi conectat pentru a vedea această imagine]
Sus In jos
nico_30

avatar

Mesaje : 272
Data nasterii : 29/10/1980
Data de inscriere : 21/11/2010
Varsta : 37
Localizare : Galati

MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Dum 3 Feb 2013 - 16:43

Imi cer scuze ca raspund atat de tarziu, abia acum am vazut mesajul tau...

La noi logopedia isi cerea urgenta, fiindca al meu incepuse sa vorbeasca in soapta....Eu desi " tocasem" efectiv de una singura cu el toate fisele de logopedie de pe [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] , nu aveam auzul unui logoped ca sa-mi dau seama de anumite " chichite"...De exemplu el stalcea anumite cuvinte fiindca pierdea consoana de final ( dar eu nu realizam lucrul acesta) sau vorbea in soapta pt ca avea si are inca dificultati la grupele consonante, mai dificile ( gen " bufnita", " tanc", " urangutan" ) etc.
In paralel cu sunetele deficitare unde avem probleme, lucram si pe constructia propozitiilor bineinteles...Si rezultatele au aparut, incet si sigur - acum vorbeste mai tare, face propozitii usor,, acolo unde sunetele au fost automatizate etc. Logopeda ne-a spus ca a recuperat intr-un an si jumatate cu un copil tipic probleme de pronuntie pe care le are Cosmin al meu acum, asadar e mult de " tocit" si putin distractiv fata de tot ce facem in rest in terapie...

Logopedia sa stii ca e cu bataie pe termen lung, nu vei vedea ceva spectaculos peste noapte, dar isi are rolul ei bine ancorat pe langa terapia ABA sau ABA/VB...Dar depinde foarte mult de logoped ce-si propune sa faca...Daca voi aveti probleme pe inversie pronominala , atunci trebuie intervenit rapid, caci greu ii vei scoate mai tarziu asta din vocabular, ba mai mult ii va duce in eroare si pe colegi cand va vrea sa interactioneze cu ei...

Nu CAT vorbeste este esenta ci mai ales CUM si CE vorbeste...Asadar mare grija la aspectul acesta si trebuie discutat cu logopeda foarte clar ce va propuneti pt viitor....


Oricum mult , mult succes, cu siguranta sunteti pe drumul cel bun !
Sus In jos
http://euluptcuautismul-tupotisamajuti.blogspot.com/
nico_30

avatar

Mesaje : 272
Data nasterii : 29/10/1980
Data de inscriere : 21/11/2010
Varsta : 37
Localizare : Galati

MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Dum 3 Feb 2013 - 16:53

Si recitind ce ai scris mai sus, mare grija, la SD-uri, aveti acolo prompt in intrebare ( si vad ca se repeta la fiecare intrebare), e ok sa faceti transferul, dar apoi trebuie sa existe si un raspuns total independent, adica bagati-i un distractor gen " Cum te cheama? " ( dar nu mereu acelasi distractor) apoi revino la intrebarea " Ce culoare are palaria?" si abia atunci veti avea un raspuns curat si corect, altfel e doar raspuns promptat...

Eu am interpretat doar ce mi-ai scris mai sus, sper sa nu lucrati asa mereu, caci nu e tocmai corect...

Nu o spun cu ochi " critic" ci ca un sfat bineintentionat...

Mult mult succes !
Sus In jos
http://euluptcuautismul-tupotisamajuti.blogspot.com/
monica1968



Mesaje : 365
Data de inscriere : 05/10/2011
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   Dum 3 Feb 2013 - 23:45

pe noi logopedia nu ne ajuta copilul pronunta foarte bine toate cuvintele problema este la structura frazelor. am facut cate va ore si am renuntat, in terapie ABA se lucreaza intens pe structura frazelor si noi in n casa cum greseste cum spunem : Nu am inteles.. si el imediat se corecteaza.. Ex : Ce pentru e crema asta mami? eu spun nu inteleg.. iar el zice imediat. fraza corecta...
pe mine ma ingrijoareaza ca, cateodata stand la masa, se trezeste rizand cu ochii pe pereti si spune ceva din aduceri aminte.. asta e o mare problema, ii spun...de ce razi.? si el tot ride si tr sa ii distrag atentia sa-l scot dinn acea viziune sau mai stiu eu ce o mai fi si asta...
Poate ca i-am dat prea mult aminoacizi 25 zile continuu - de aceea... nu stiu chiar sunt ingrijorat a cu vorbitul asta pt sine , nu in context...
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?   

Sus In jos
 
Mai aplica cineva programe ABA/VB sau VBA ?
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Copii cu autism  :: Clinica virtuala :: Terapii-
Mergi direct la: